Ik lees de column van Nelleke Noordervliet in dagblad Trouw van 19 maart: “Waar het verhaal van macht en trots toe kan leiden”. Daarnaast lees ik twee dagen later het profiel van de wetenschapper Aleksander Doegin, ook wel “Poetins brein” genoemd. Afgelopen zondag waren er in de Dominicuskerk in Amsterdam bijeenkomsten over Vrede en de ‘menselijke maat’.
Nelleke Noordervliet haalt beelden aan uit de oorlog in Oekraïne. Het is volgens haar een nietsontziend mannelijk narratief, dat zorgt voor angst bij de tegenstander. Samenvatting in de krant: “Een man zonder hart en ziel in het Kremlin vermoordt een zwangere vrouw en haar ongeboren kind”.
Volgens Doegin zijn er geen zogenaamde universele waarden. We botsen ‘alleen maar’ voortdurend met elkaar in gelijkwaardige waardensystemen die geografisch vast liggen. Het is het verhaal van regeringen. De menselijke maat is een (ondergeschikte) afgeleide daarvan.
Wat ben ik blij met de kennis van het medicijnwiel. Hoe de menselijke maat centraal staat. Hoe het mannelijke en vrouwelijke in onszelf in balans kan zijn. Hoe het kindervuur centraal staat: ‘Er mag nooit iets worden gedaan dat de kinderen schaadt’.
Elke ochtend bezing ik het op mijn manier:
In de Geest van het Zuiden,
in onschuld en vertrouwen
als water
het kleine meisje in mij
hallo klein meisje
In de Geest van het Noorden,
in wijsheid en kracht,
op de top van een berg,
de vrouw in mij
hallo vrouw
In de Geest van het Westen,
in de heilige droom, dood en wedergeboorte
in een bos
de man in mij
hallo man
In de Geest van het Oosten,
in de verlichting
op de vlakte met de opgaande Zon
de kleine jongen in mij
hallo kleine jongen
Dat jullie in mij met elkaar verbonden mogen zijn,
Dat jullie mijn schilden mogen zijn.
Hallo Kracht, Hallo Kwetsbaarheid
Hallo Harmonie in kracht en kwetsbaarheid
Dat jullie mogen zijn als een rivier in mij
en dat ik de rivier mag zijn.
Steve Rother (espavo.org) beschreef enige jaren geleden hoe in het collectief bewustzijn van de mensheid het besef van eenheid en de behoefte aan vrede en harmonie groeit. Dit zijn grootheden die horen bij de vrouwelijke aspecten in onszelf, de oergrootmoeder. Zij nodigt uit tot ‘empowerment’. Wat we zien is dat de tegenkracht navenant groeit en dat dat gebeurt met ‘force’.
Dit sluit aan op de oeroude kennis van het medicijnwiel en de inzichten over ‘macht’, zoals verwoord door Agnes fluitende Wapiti (in het boek De vlucht van de zevende maan, Lynn Andrews).
“We zijn net als die berg…. de reikwijdte van haar macht en haar schoonheid wordt aan het oog onttrokken; aan de bovenkant verliest ze zich in een droom. Voordat we tot onze aardse levensloop geboren worden, wachten we op een grote zegening: onze kans om op aarde te worden geboren. We weten dat we hier komen om verlicht te worden. Op het moment dat we geboren worden, begint de droom. Net als de wolk die de bergtop verbergt, vertroebelt de droom ons ware zien. We moeten een krachtige wind doen opsteken om de wolken te verdrijven. Dan kunnen we het totaal van ons zijn zien, werkelijk zien – de stille berg die we zijn. Dat is het waar het in het leven om gaat: het ontwaken uit de droom. We zijn hier gekomen om verlicht te worden, maar dat is nu juist waar we het meest bang voor zijn….”
“Zoals ik het zie, is persoonlijke macht het begrijpen van de geest van de magische energie die door alle wezens heen stroomt. Een medicijnman of –vrouw kan die macht omzetten in genezende en transformerende krachten om zichzelf en anderen daarmee te helpen…..”
“Macht is sterkte en het vermogen om jezelf te zien door je eigen ogen en niet door die van anderen. Het is het vermogen om een cirkel van magische kracht om je eigen voeten heen te trekken en niet de magische kracht van iemand anders cirkel te pakken. Ware macht is liefde….”
“De eerste les van macht is dat je alleen bent. De tweede les van macht is dat wij allen EEN zijn”.
“De vrouw is het grondbeginsel en het uiteindelijke principe… Moeder Aarde behoort aan de vrouw toe, niet aan de man. Zij draagt de leegte”.