“De Zwarte Madonna wordt zwart geportretteerd, omdat zij ‘zwart licht’ uitstraalt, dat ons toestaat om verder te kijken dan het wereldlijke, dat ons toestaat om voorbij het dagelijkse en het wereldlijke te gaan en te treden in de diepere aspecten van de wereld, van oprechte religiositeit, van spiritualiteit, van psyche die zowel pneuma als numen bevat.
Haar ‘zwarte licht’ verlicht. En onder dat zwarte licht kunnen we in daglicht of in nacht ook ‘haar bron en de kracht van Zuivere Liefde’ zien. Ondanks of door kleineringen van de Heilige Moeder met haar zwarte huid schijnt ze, vanaf het verbindingspunt tussen twee werelden, nog steeds haar ongewone licht over ons. Zodat we allen mogen kijken zoals zij kijkt. Volledig ontwaakt. Met wijdopen ogen. Alle werelden, alle waarden. Siempre. Altijd.”
(Uit: “De kracht van de ongebonden vrouw”, van Clarissa Pinkola Estés)
Ik droomde dat ‘iemand’ mij meenam naar een meest donkere plek. Ik vroeg waar ik was, ineen gerold. ‘Iemand’ zei: ‘dit is de uiterste grens van jouw/het universum’. Toen ik wakker werd, besefte ik dat de grens weg was. Ik had het gezien.
Wat betekent dit? En waarom word ik zo blij van de tekst over de Zwarte Madonna?
Ik moet opnieuw denken aan de film “As it is in Heaven”, een Zweedse film uit 2004 onder regie van Kay Pollak. Ik schreef er twee jaar geleden al over: Een film waarin gaandeweg alles aan het licht komt. De rol van de dorpsdominee is exemplarisch voor hoe de behoefte aan controle –onder het mom van rechtschapenheid- dood en verderf zaait. En dan het lied van Gabriella die alle controle en begrenzing ontwapent door te kiezen voor het leven.
Lee Harris geeft in zijn maandelijkse energie-update voor deze maand uitleg over de ‘splitsing van werelden’. Volgens hem gaat het om de erkenning dat er om een dieper zelf-gevoel wordt gevraagd, en ware zorg voor het zelf. Het gaat niet om egoïstisch zijn. Het kan juist leiden tot meer onbaatzuchtigheid en begrip van de ander. Het is het begrijpen van de wereld als een zeer multidimensionale plek met overal verschillen.
En dan is er de uitnodiging om HET MAGISCHE EN HET MAGNETISCHE te omarmen en toe te staan, en hoe dat leidt tot beleving van synchroniciteit, hoog-energetische verbinding met anderen en een gevoel van diepere verwondering en dankbaarheid voor het leven.
Er is de genezing van VROUWELIJKE ENERGIE. Waar hebben we het vrouwelijke (persoonlijk en wereldwijd) verlaten? We zijn hier allemaal vanwege het vrouwelijk lichaam!
Clarissa vertelt in haar boek het schrijnende verhaal van ‘de Heilige Moeder achter de muur’, in de Onze Vrouwe van Guadalupe-parochie in Noord-Denver. De gewijde muurschildering van onze Vrouwe, -zoals ook wel genoemd de vrijheidsmoeder, de Ene die begrijpt- , geschilderd en volop levend van 1975 tot 2009 op de muur achter het altaar, werd afgedekt door een witte gipsplaten muur. Alle protesten vanuit de gemeenschap hielpen niet. De muur is er nog steeds. Op de muur is een afbeelding geschilderd van Christus aan het kruis. En het gezicht van de Vrouwe achter de muur is ernstig beschadigd.
Lee Harris schrijft over de OPKOMST VAN BEWUSTE WOEDE. Het laat ons zien waar we een grens moeten hebben en bewust kunnen zijn hoe we dat communiceren.
Ik maak het allemaal van nabij mee! En het ‘zien’ geeft troost en perspectief, zoals de blik van de Zwarte Madonna, van niet alleen ‘hier’, maar ook in ‘ver weg’. Zij kijkt op haar eigen ongewone ‘zwarte manier’. Het zwart licht van het ultraviolette spectrum, dat door zijn onzichtbare lange golf uv-straling de verborgen dingen, vormen, de aard van de kleuren…. onthult. Het zit op de scheidslijn van wakend bewustzijn en droombewustzijn. Het gaat over het heilige Nahuatl woord Ometeotl.
Ik maak het allemaal van nabij mee. Dwars door alle zwaarte, voelt het als een belofte die wordt vervuld.