… ‘als woorden ontbreken, omdat ze verbleken, alles aan het licht’. Zo heb ik geschreven in het lied ‘Onder vleugels van de tijd’. Stil, op de bank, ervaar ik de dagelijkse werkelijkheid, sprakeloos. Dikwijls denk ik: ‘dit kan niet waar zijn’. En telkens schakelt mijn geest een tandje ruimer om een volgend pakketje te bevatten. Het is net als bevallen van een kind. Steeds weer meer ruimte maken om het proces te vertrouwen en de pijn er in mee te nemen. Ik weet dat er niets nieuws onder de zon is, maar de schaal waarop dit gebeurt is wel nieuw.
Komen onderste stenen nu boven, of worden bovenste stenen juist onder geschoffeld? Worden de verschillen van dag en nacht groter of is er juist geen verschil meer? Alles komt aan het licht. Mijn geest wordt moediger om de tegenstellingen om te durven zetten in paradoxen: Alles gaat door én langs me heen. Ik neem afstand (alles is illusie) én tegelijk geen afstand (alles is lichtvoeding). Er is onthechting en tegelijk diepe gronding.
De paradoxen pruttelen in mij als in een alchemisch proces. Ik kan onmogelijk zien waar het naar toe gaat én weet tegelijkertijd dat er een oerscript is. Ik geef me er aan over én laat het actief gebeuren. En dat doet wel en niet goed…. Het doet er niet toe en tegelijk doet alles er toe! Het lijkt een woordspel, maar het is in mijn lijf tastbaar en voelbaar en vruchtbaar…
En in dit tumult is er de behoefte aan controle! Ik kan me de film herinneren “As It Is in Heaven”, een Zweedse film uit 2004 onder regie van Kay Pollak. Een film waarin gaandeweg alles aan het licht komt. De rol van de dorpsdominee is exemplarisch voor hoe de behoefte aan controle –onder het mom van rechtschapenheid- dood en verderf zaait. En dan het lied van Gabriella die alle controle ontwapent door te kiezen voor het leven.
De ‘vrouwen’ hebben in deze tijd meer wijsheid in pacht dan ‘mannen’. Ik zet het tussen aanhalingstekens om daarmee duidelijk te maken dat het vooral gaat om vrouwelijke en mannelijke energie, die we allemaal in ons hebben. Toch bedoel ik het ook letterlijk. Vrouwen hebben de potentie om kinderen te baren en controleverlies aan te kunnen. Nu alles aan het licht komt, is ook zichtbaar hoeveel angst deze potentie bij veel mannen –in een door mannen gedomineerde wereld- oproept. De tegenkracht is groot: vrouwen worden ingekapseld en verdwijnen uit zicht. De vrouwelijke oerkracht, die eigen is aan Moeder Aarde, wordt gedegradeerd tot ‘bezit’.
Het is niet nieuw. Door de menselijke tijden heen, heeft dit altijd gespeeld. Maar nu in een nieuw bewustzijn komt alles – de lichte en de duistere kant- aan het licht.
Als de waarheid boven komt, is het nog niet altijd wijsheid. De laatste tijd begin ik me te ergeren als mannen (meestal met uitgesproken ego) gaan paraderen met de oude –oermoeder- wijsheid. Ik vind dat ze even een stapje opzij moeten doen om ruimte te geven aan vrouwen, die deze wijsheid vanzelfsprekend in zich dragen.
Het is eigen aan deze energie om pas naar voren te komen als er ruimte wordt gegeven.
Er moet om heling worden gevraagd. In de film ‘As It Is in Heaven’ wordt Gabriella nadrukkelijk uitgenodigd om naar voren te komen en haar levenslied te zingen. Haar wordt een podium gegeven. En dan is het meteen onverwoestbaar mooi!
Ik lees op dit moment het laatste boek van Michelle Obama ‘Het licht in ons’. Haar wordt podium gegeven, een beetje meer dan haar lief is. Ze beschrijft heel goed hoe ingewikkeld dat kan zijn voor een ‘zachte kracht’. Ik zie het voor me hoe ze al breiend (ook letterlijk) steeds de draden uit het verleden oppakt en doorhaalt naar het heden. Zo maakt ze er een steekhoudend verhaal van. En dat geeft haar levensmoed, onverwoestbaar mooi. Michelle, dank je wel!